Η γιόγκα είναι για όλους

Categories Άρθρα, Τύπος, Γιόγκα Posted on

H δασκάλα αυθεντικής παραδοσιακής γιόγκα, Μαρίκα Δασκαλάκη μας εξηγεί, γιατί όλοι μπορούμε να κάνουμε γιόγκα χωρίς να είμαστε ευλύγιστοι σαν λάστιχο!

Αυτά τα ευλύγιστα κορμιά, που καταφέρνουν και παίρνουν μερικές πραγματικά δύσκολες στάσεις είναι ο λόγος που πολλοί θεωρούν ότι απαραίτητη προϋπόθεση για να κάνουμε γιόγκα είναι να είμαστε ήδη γυμνασμένοι και ευλύγιστοι.

Και κάπως έτσι πολλοί απορρίπτουν την γιόγκα, διότι φοβούνται ότι δεν θα τα καταφέρουν ποτέ. Και όμως όπως διευκρινίζει η κ. Μαρίκα Δασκαλάκη, «Η γιόγκα είναι ιδανική για όλες τις κατηγορίες ανθρώπων, ανεξάρτητα από την ηλικία και το επίπεδο φυσικής κατάστασής τους, καθώς μπορεί να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες ανάγκες και απαιτήσεις του καθενός».

Η γιόγκα, μια αρχαία τέχνη με ιστορία χιλιάδων ετών, αποτελεί παράλληλα ένα από τα πιο διαδεδομένα και αγαπητά συστήματα εκγύμνασης με εκατομμύρια φανατικούς οπαδούς σε όλο τον κόσμο. Ένας από τους μεγαλύτερους μύθους που τη συνοδεύει ωστόσο, είναι ότι για να κάνουμε γιόγκα πρέπει να είμαστε μυημένοι στη φιλοσοφία και την τεχνική της ή να έχουμε επαφή με κάποιο είδος γυμναστικής.

«Τα πράγματα δεν είναι έτσι» επισημαίνει η κ. Δασκαλάκη. «Οι ασάνες της γιόγκα δεν επιβαρύνουν τις αρθρώσεις και τους μυς, δεν καταπονούν το σώμα και μπορούν να εκτελεστούν, είτε έχουμε προηγούμενη εμπειρία είτε όχι. Τα μαθήματα μπορούν να τα παρακολουθήσουν άνδρες και γυναίκες, ακόμη και στη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους, γονείς μαζί με τα παιδιά τους, ζευγάρια, ηλικιωμένοι, ακόμη και άνθρωποι που πάσχουν από προβλήματα υγείας όπως ημικρανίες, αυχενικά σύνδρομα ή οστεοπόρωση.»

Η πρώτη μας επαφή με ένα μάθημα της γιόγκα είναι αναγνωριστική. Είναι σαν να γνωρίζεις έναν άνθρωπο για πρώτη φορά. Στην εξάσκηση των διαφόρων θέσεων της γιόγκα υπάρχεις μόνο εσύ και το στρώμα σου. Όσο διαφορετικοί είμαστε όλοι οι άνθρωποι μεταξύ μας, τόσο διαφορετική είναι και η δυναμική μας ως προς τις ασάνες. Στην γιόγκα το μόνο που έχει σημασία είναι να αγγίξεις το δικό σου όριο, το οποίο είναι σίγουρα πολύ διαφορετικό από του διπλανού σου.

 

Η πρακτική της γιόγκα περιλαμβάνει απλές αλλά και περίπλοκες ασκήσεις και στάσεις, τεχνικές αναπνοής, τεχνικές χαλάρωσης, αλλά και διαλογισμού.
Όλες αυτές οι πλευρές της έχουν ένα και μόνο σκοπό: Να ηρεμήσουν το νου, να φέρουν σε ισορροπία το σώμα, να οδηγήσουν την ενέργειά μας σε εποικοδομητικά κανάλια και τελικά να μας βοηθήσουν να αποκτήσουμε εσωτερική γαλήνη, που τόσο έχουμε ανάγκη.
Πρόκειται για μια ολιστική μέθοδο άσκησης, που μπορεί -μεταξύ άλλων- να δυναμώσει το σώμα, να βελτιώσει την ευλυγισία, να ανακουφίσει από τον πόνο στον αυχένα, τη μέση και την πλάτη και να περιορίσει τις πιθανότητες τραυματισμού.

 

Οι προϋποθέσεις για μία σωστή εξάσκηση χωρίς τραυματισμούς είναι καταρχήν να μην ασκείς βία στον εαυτό σου. Να προσπαθείς να φτάσεις στο όριο σου, αλλά να μην το ξεπερνάς. Δεύτερη προϋπόθεση είναι να μην σταματάς την «γιογκική» αναπνοή. Αν δεν μπορείς να αναπνέεις μέσα σε μια θέση τότε δεν είσαι έτοιμος γι’ αυτήν και αυτό είναι καλό να το αποδεχτείς. Όπως είναι φανερό η φιλοσοφία της γιόγκα είναι πλήρως ταυτισμένη και με την σωματική της άσκηση και αυτό είναι που προσφέρει την μεγαλύτερη αλλαγή στους μαθητές και τους δασκάλους της γιόγκα.

 

Πρόκειται για μια πανάρχαια τέχνη που μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα συγκέντρωσης, να καταπολεμήσει τη νοητική κόπωση, να συμβάλλει στον έλεγχο του άγχους, να τονώσει την αυτοπεποίθηση, να βελτιώσει τη διάθεση και να βοηθήσει στην καλλιέργεια της ομαδικότητας και της σύμπνοιας. Γιατί η γιόγκα ακουμπά σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης φύσης.